Dječji vtić i jaslice „Duga“ Umag
Školska ulica 12
52470 Umag
e-mail: dvj-duga@pu.t-com.hr
PROGRAM PREDŠKOLE
za svu djecu školske obveznike u godini dana prije polaska u Osnovnu školu
u trajanju od 250 sati godišnje
Autor: pedagog Barbara Mikluš, prof.
Umag, rujan 2014.
SADRŽAJ:
- UVOD…………………………………………………………………………………………………………….3
- USTROJSTVO RADA PROGRAMA PREDŠKOLE……………………………………………….4
- ORGANIZACIJSKI I MATERIJALNI UVJETI RADA…………………………………………….4
- ODGOJNO – OBRAZOVNI RAD……………………………………………………………………….5
4.1. SADRŽAJI RADA……………………………………………………………………………….6
- NJEGA I SKRB ZA TJELESNI RAST I ZDRAVLJE DJECE…………………………………..10
- NAOBRAZBA I USAVRŠAVANJE ODGOJNIH DJELATNIKA…………………………….10
- SURADNJA S RODITELJIMA………………………………………………………………………….11
- SURADNJA S VANJSKIM USTANOVAMA………………………………………………………11
- VREDNOVANJE PROGRAMA………………………………………………………………………..13
- FINANCIRANJE PROGRAMA……………………………………………………………………….13
- ZAKLJUČAK……………………………………………………………………………………………….13
- LITERATURA………………………………………………………………………………………………14
- UVOD
Na temelju zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju, Državnom pedagoškom standardu i Pravilniku o sadržaju i trajanju programa predškole (Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta, 25.08.2014.), Dječji vrtić i jaslice „Duga“ Umag, organizira Program predškole, za svu djecu redovnog programa koja 1.rujna imaju 5,5 godina odnosno koja će do 31.ožujka slijedeće godine napuniti 6 godina.
Program Predškole provodi se od 1.listopada do 31.svibnja.
Temeljna uloga predškolskoga odgoja i obrazovanja odnosi se na stvaranje uvjeta za potpun razvoj djetetove osobnosti, doprinos kvaliteti njegova odrastanja i kvaliteti obiteljskoga života.
Odgojno – obrazovna djelatnost predškolskog odgoja i obrazovanja usmjerena je na poticanje cjelovitog rasta i razvoja djeteta te razvoja svih područja djetetove osobnosti: tjelesnoga, emocionalnoga, socijalnoga, intelektualnoga, moralnoga i duhovnoga, primjereno djetetovim razvojnim mogućnostima. Svrha je predškolskog odgoja i obrazovanja osigurati uvjete koji jamče razvoj svih sposobnosti svakog djeteta te osiguravaju jednake mogućnosti svoj djeci. Odgojno-obrazovno djelovanje odgajatelja i roditelja zahtijeva međusobno razumijevanje i suradnju kako bi se ostvarili ciljevi odgoja i obrazovanja prema potrebama i razvojnim mogućnostima djeteta.
Ciljevi kojima se potiče cjelokupan tjelesni, intelektualni, psihofizički, emocionalni, moralni i duhovni razvoj djeteta ostvaruju se prema uvjetima, sadržajima i aktivnostima neposrednog odgojno-obrazovnog rada. A cilj je: Osigurati djeci uvjete u kojima će razviti sve svoje potencijale, zadovoljiti svoje interese i stjecati znanja, vještine i navike, koje će im omogućiti uspješnu prilagodbu novim uvjetima života rasta i razvoja što ih u školi očekuje.
Zadaće Programa predškole jesu:
- unaprjeđivanje komunikacije na materinjem jeziku
- poticati djecu da razumiju i prihvate buduće školske obveze.
- poticati spontano ponašanje i izražavanje osobnih potreba
- unaprjeđivanje matematičke, digitalne, socijalne i građanske kompetencije
- USTROJSTVO PROGRAMA PREDŠKOLE
Kako bismo osim djece predškolaca u redovnom programu, Programom predškole obuhvatili i djecu koja ne pohađaju predškolske ustanove, Dječji vrtić i jaslice „Duga“ Umag provodi program predškole i za djecu koja nisu polaznici redovnog programa, kao i za djecu pripadnike romske nacionalne manjine, te za djecu s teškoćama u razvoju (dvije godine prije polaska u Osnovnu školu) sukladno svojim mogućnosti i Godišnjem planu i programu ustanove. Planirano je da će se program predškole provoditi u najmanje 30 tjedana od 1. listopada do 31.svibnja, u trajanju od 8,33 sati tjedno. Ostvarit će se 250 sati neposrednog rada s djecom.
Dječji vrtić i jaslice „Duga“ Umag na osnovu svojih organizacionih, prostornih i materijalnih uvjeta, program predškole može organizirati u popodnevnim satima za djecu koja nisu uključena u redovni program, ako se javnom pozivu na upis odazove dovoljan broj djece.
- ORGANIZACIJSKI I MATERIJALNI UVJETI RADA
Program predškole provodit će se u prostorima dječjih vrtića koji su namjenski izgrađeni za boravak djece predškolske dobi.
Prostori su opremljeni potrebnom opremom za provođenje programa predškole, u kojima odgojitelji potiču osobni potencijal i cjelovit razvoj djeteta koji se odnosi na njegove tjelesne, komunikacijske, emocionalne, socijalne, stvaralačke i spoznajne mogućnosti, jer isti
omogućava djetetu komunikaciju s djecom i odgojiteljima drugih odgojnih skupina na nivou cijele zgrade. Prostor će biti oblikovan tako da „omogućuje i potiče aktivno konstruiranje znanja, odnosno učenje činjenjem.“ (Ljubetić, M. 57.)
Soba za boravak djece u programu predškole omogućit će preoblikovanje prostora prema interesima djece, te će biti opremljena širokim izborom materijala za igru i rad. Ona će sadržavati razne građevne, konstruktivne materijale te sredstva i materijale za imitativne igre.
Biti će opremljena sredstvima koja će djeci omogućavati samostalno istraživanje, uočavanje i zaključivanje. Prostor će biti oblikovan prema centrima aktivnosti koji omogućavaju različite vrste aktivnosti i iskustva, pa će, između ostalog, imat Centar početnog čitanja i pisanja u kojem će se nalaziti verificirane slikovnice, ilustracije i sadržaji iz dječje literature, slovarica većeg formata, oblici slova, kocke po slovima, radni listovi, papiri, olovke i sl. Bit će neoblikovanog materijala kako bi se omogućila stalna kreativnost djece. Imat će prikladno opremljen i funkcionalni unutarnji i vanjski prostor te osnovne rekvizite za ostvarenje zadataka tjelesnog razvoja.
Program će prema načinu propisanom Zakonom o predškolskom odgoju i obrazovanju (čl. 23.a) provoditi odgojitelji.
- ODGOJNO OBRAZOVNI RAD
Odgojno obrazovnim radom stvaraju se uvjeti za skladan i potpun razvoj djetetove osobnosti, te osiguravaju jednaki uvjeti za svu djecu: uvjeti za cjelokupni rast i razvoj svakoga djeteta (tjelesni, emocionalni, socijalni i spoznajni), oblikuje doživljajima i predmetima bogata sredinu koja će poticati dječju samostalnost i učenje kroz igru, potiče razvoj djeteta u skladu s osobnim potrebama i prilagođava odgojno – obrazovni proces konkretnim potrebama, kreativno i fleksibilno koristi potencijale u skupinama i izvan njih. U tom cilju slijedi se Programsko usmjerenje odgoja i obrazovanja predškolske djece, osnovni dokument koji predstavlja stručnu podlogu za provođenje različitih programa odgoja i obrazovanja djece predškolske dobi.
„Iskustva, znanja i kompetencije koje djeca stječu u kvalitetnoj ustanovi ranog odgoja dobra su „odskočna daska“ za uspješan prijelaz djeteta u osnovnu školu i mogu biti čvrst temelj njegova cjeloživotnog obrazovanja“ (Slunjski, E. 48.). Stoga pri odabiru sadržaja između ostalog treba uvažavati i istraživačku, aktivnu prirodu učenja djece, te u tom smislu organizirati i okruženje za učenje.
4.1. SADRŽAJI RADA
Sadržaji rada vezani su uz usvajanje pojmova, tematskih cjelina koje su najbliže djeci, te su prilagođeni djetetovim interesima, iskustvima, znanju, dobi i okruženju u kojem živi.
Razvoj samostalnost:
– u odnosu brige o sebi: obuvanje cipela, svlačenje i oblačenje odjeće (poticati aktivno sudjelovanje)
– u odnosu prema vanjskim opasnostima: uočavanje i izbjegavanje opasnih situacija, učenje signala opasnosti, štovanje uvjeta za slobodno kretanje
– u jelu: samostalno uzimanje obroka, kultura obroka, ustrajnost do kraja obroka.
– njegovati usvajanje higijenskih navika: čistoća ruku, njega zuba, urednost pri jelu
Socijalno emocionalni razvoj i građanske kompetencije:
– osigurati individualni pristup uvažavajući različitosti koja prvi put sudjeluju u radu skupine, olakšati upoznavanje, stvaranje atmosfere prihvaćanja
– poticati, inicirati i organizirati rad u manjim grupama igre koje organizira odgojitelj, ali i poznate igre djece
– poticati aktivnosti za razvoj samopouzdanja
– omogućiti iskreno izražavanje svojih potreba, osjećaja, opažanja, zamisli, doživljaja, radoznalosti i samoinicijative
– razvijati socio-emocionalnu osjetljivost za tuđe želje, osjećaje, mišljenje, emocije
– razvijati načine poželjnih rješavanja konfliktnih situacija
– razumijevanje potrebe zajedničkog rada, odnosno potrebe planiranja zajedničke aktivnost
– razvijati poštivanje dogovorenih pravila u zajedničkoj igri
– razvijati sposobnost samokontrole
Spoznajni razvoj:
- znati članove obitelji, njihove poslove, zadatke u kući i na radnom mjestu, upoznati život i rad ljudi, ime i mjesta, adresu i ostale podatke
- upoznati karakteristike prirode, biljnog i životinjskog svijeta u užem zavičaju
- upoznati promet
- grupirati i imenovati predmete po različitim karakteristikama
- upoznati se sa brojevima
- razvijati istraživanje i baratanje novim materijalima, poznatim materijalima na nov način, mogućnost korištenja novih prostora, isprobavanja, istraživanja i baratanja s ciljem upoznavanja funkcija raznih predmeta,
- poticati razvoj digitalne kompetencije
- razvijati mogućnost igre različitim igračkama, mogućnost izražavanja govorom, pokretom, glazbom, likovnim materijalom i njihovom kombinacijom
- razvijati sposobnost usmjerene pažnje, razmišljanja i uživljavanja
- razvijati sposobnost uočavanja veze i odnosa među stvarima i pojavama
- razvijati sposobnost razumijevanja kauzalnih odnosa, otkrivanje zakonitosti
- razvijati sposobnost klasifikacije, spoznaje veličine, dubine, orijentacije u prostoru, boja, težina, tekstura i dr.
- razvijati sposobnost struktuiranja prostora i vremena
- kroz različite načine i sadržaje komunikacije razvijati kod djece spremnost za zajednički rad i igru u paru i u većoj grupi djece, razumijevanje potrebe planiranja i dogovaranja zajedničkih aktivnosti
- upoznati djecu s običajima, blagdanima i praznicima, načinima obilježavanja u obitelji, ustanovi i široj društvenoj zajednici
- upoznati djecu s radom u školi, posjet školi
- razvijati grafomotoriku, percepciju i koncentraciju sukladno zahtjevima rada u školi
Razvoj govorne komunikacije:
– Poticati i podržati kod djece da svoje želje i potrebe izražavanju gestom, mimikom, pokretom
– poticati kod djece upotrebu monološkog govora u opisivanju, pričanju, prepričavanju, objašnjavanju doživljenog, željenog, predviđenog, zamišljenog
– upotreba dijaloškog govora u paru, u maloj grupi s djecom, s odraslima, nepoznatim osobama
– slušanje i razumijevanje govora odraslih u poznatoj i nepoznatoj situaciji
– bogatiti dječji rječnik, unapređivati strukturu rečenice i poticati pravilan književni govor na materinskom jeziku
– razvijati sposobnost razumijevanja i doživljavanja sve složenijih oblika literature i scenske umjetnosti
– razumijevanje važnosti pismene komunikacije, upoznavanje literature, važnosti čitanja i pisanja
– upoznavanje kratkih priča, stihova, koje odgojitelj zajedno s djecom ponavlja
– poticati u djece govorne igre i igre sa scenskom lutkom i dramatizaciju
– poticati glasovnu analizu i sintezu
– poticati elementarnu komunikaciju na stranim jezicima
Razvoj likovne komunikacije:
– poticati i razvijati kod djeteta osjetljivost za oblik, liniju, ravnotežu, sklad, simetriju, prostor
– razvijati kod djeteta senzibilitet za likovni materijal i sredstva
– poticati promatranje, uočavanje, slaganje i kombiniranje u likovnom radu.
– razvijati kod djece sposobnost doživljavanja i razumijevanja likovnih djela primjereno dobi
Komunikacija glazbom:
- razvijati kod djece sposobnost slušne percepcije /glazbeni sluh/ kroz razlikovanje većeg broja zvučnih podražaja (po vrsti)
- razvijati kod djece sposobnost uočavanja, razlikovanja i interpretacije jednostavnih ritmova, ponavljanje ritma udaraljkama, hod uz ritam
- poticati razvoj glasovnih mogućnosti djeteta
- razvijati kod djece sposobnost doživljavanja i razumijevanja sve složenijih glazbenih dijela
- svakodnevno slušati vokalnu ili instrumentalnu glazbu: pjevanje odgojitelja, snimke pjesama za djecu, klasičnih djela primjerenih djeci
- poticati dječje glazbeno stvaralaštvo
Tjelesni razvoj- motoričke kompetencije
- navikavati djecu na potrebe samostalnog održavanja čistoće tijela, čuvanja zdravlja i pravilnog reagiranja u slučajevima nezgode
- poticati zdrav načina života i navika korisne za zdravlje
- njegovati navike održavanja čistoće u prirodi i okolini
- upoznati djecu s opasnostima za zdravlje na ulici, u vrtiću i roditeljskom domu
- razvijati, vježbati i usavršavati prirodne oblike kretanja; hodanje, trčanje,skakanje, bacanje, provlačenje, puzanje (kroz elementarne igre i druge oblike tjelesne aktivnosti)
- organizirati igre s vodom i na vodi
- organizirati boravak na svježem zraku – u prirodi
- upoznati djecu s vrstama sportova i njihovim osnovnim elementima
- igrati natjecateljske igre
Aktivnosti:
- životno praktične i radne aktivnosti
- funkcionalne i simboličke igre, igre građenja i konstruiranja, igre s pravilima
- društvene i društveno-zabavne (društveno korisne akcije, javne svečanosti prigodom blagdana ili važnijih događanja)
- umjetničke (promatranje, slušanje, interpretacija slikovnica, likovnih, književnih, glazbenih, scenskih, filmskih i drugih djela)
- raznovrsno djetetovo izražavanje i stvaralaštvo (pjevanje, sviranje, crtanje, slikanje, modeliranje, građenje i konstruiranje, govorno i scensko izražavanje, ples,)
- istraživačko – spoznajne aktivnosti
- specifične aktivnosti s kretanjem
Oblici rada:
- individualni rad
- rad u paru ili manjim grupama
- grupni rad
- šetnje, izleti, izložbe i druge aktivnosti izvan vrtića
Pedagoška dokumentacija:
- knjiga pedagoške dokumentacije skupne
- imenik djece
- godišnje izvješće o ostvarivanju plana i programa rada
- program stručnog usavršavanja
- foto i video dokumentacija, liste praćenja i bilješke za individualno praćenje djeteta
- dokumentacija o stvaralaštvu djece
Evaluaciju i praćenje provođenja programa vršit će uz odgajatelje u programu i stručni suradnici vrtića (pedagog-psiholog, defektolog i viša medicinska sestra) s ravnateljicom
- NJEGA I SKRB ZA TJELESNI RAST I ZDRAVLJE DJECE
Vrtić će u programu predškole raditi na očuvanju, unapređivanju zdravlja djece i njihovog pravilnog psihofizičkog razvoja pravodobnim, kvalitetnim zadovoljavanjem razvojnih potreba svakoga djeteta.
Kroz program educirat će se djeca, roditelji i odgojitelji na području zdravlja i stjecanja navika zdravog života, poznavanja i zadovoljavanja razvojnih potreba te prihvaćanja različitosti i ostvarivanja ljudskih prava.
Na očuvanje zdravlja i zdravih životnih navika djelovati će se putem odgovarajuće prehrane, boravka na zraku i tjelovježbe.
Sanitarno higijenski uvjeti i prehrana poštuju principe HACCP sustava, koje nadgleda Zavod za javno zdravstvo.
- NAOBRAZBA I USAVRŠAVANJE ODGOJNIH DJELATNIKA
Oblici stručnog usavršavanja usmjereni su na proširivanje, razmjenu i stjecanje novih iskustava, znanja i vještina, te razvijanje stručnih kompetencija u funkciji što kvalitetnijeg odgojno – obrazovnog rada i zadovoljavanja potreba djece. Odgojni djelatnici će se isto tako stručno usavršavati u znanjima i vještinama potrebnim za provođenje programa predškole.
- a) Individualno stručno usavršavanje i stručno usavršavanje na razini ustanove:
Praćenje stručne literature i periodike, te radionice koje unutar ustanove pripremaju stručni suradnici ili pozvani stručnjaci, sa tematikom bliskom provedbi programa predškole.
- b) Individualno stručno usavršavanje izvan ustanove
Na seminarima i stručnim aktivima, seminarima, tečajevima u organizaciji Agencije za odgoj i obrazovanje RH.
- SURADNJA S RODITELJIMA
S ciljem ostvarenja uspješne suradnje i partnerskog odnosa s roditeljima u pedagoškoj godini primjenjivat će se slijedeći oblici suradnje:
– inicijalni razgovor pri upisu djeteta u Program predškole
– grupni roditeljski sastanak s temom Priprema za polazak u Osnovnu školu
– individualne informacije održavat će se jednom mjesečno
– volontiranje roditelja tijekom cijele pedagoške godine (upoznavanje raznih zanimanja, uključivanje u izlete i završnu svečanost), te uključivanje u odgojno – obrazovni rad
- druženje roditelja i djece održavat će se s povodom obilježavanja blagdana i važnijih društvenih događanja
- informiranje putem letaka, web – stranice, brošura, plakata i u Centrima za roditelje
- SURADNJA S VANJSKIM USTANOVAMA
Posebna pozornost posvećuje se kvalitetnoj suradnji i aktivnijem sudjelovanju lokalne zajednice u životu djece u Programu predškole, gdje se članovi lokalne zajednice prihvaćaju kao ravnopravni partneri u odgoju i obrazovanju djece.
Surađivat će se sa:
- Grad Umag
– financiranje Programa predškole
– dostavljanje planova i izvješća
- Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta
– dostavljanje Godišnjeg plana ustanove
– verifikacija Programa predškole
– dostavljanje podataka o djeci romske nacionalnosti i djeci s teškoćama u razvoju
- Ured državne uprave
– dostavljanje broja djece školskih obveznika
- Agencija za odgoj i obrazovanje
– sudjelovanje na stručnim skupovima
– stručno – pedagoški uvid
- Osnovna škola „Marije i Line“ Umag
– roditeljski sastanak za roditelje djece predškolaca
– posjete
– suradnja pri obilježavanju blagdana i svečanosti
- POU „A. Babić“ Umag
– suradnja pri obilježavanju blagdana i svečanosti
– organizacija predstava za djecu u velikoj dvorani
- Gradska knjižnica
– posjete i učlanjivanje
– suradnja pri obilježavanju blagdana i svečanosti
- Muzej grada Umaga
– posjete
– suradnja pri obilježavanju blagdana i svečanosti, organizacija izložbi
– rad na tematskim projektima
- Zajednica talijana „Fulvio Tomizza“
– suradnja pri obilježavanju Dana Sv. Pelegrina
- Dom zdravlja
– pružanje zdravstvene zaštite djeci
– pregledi stomatologa
– hitni slučajevi
- Zavod za javno zdravstvo Pula
– nadzor HACCP sustava
– kontrola hrane
- Centar za socijalnu skrb Buje
– problematika obitelji
- DND Umag
– suradnja pri obilježavanju blagdana i svečanosti
– organizacija proslava i događanja za djecu
– organizacija predstava
- TZ Umag
– donacije i pomoć pri organizaciji svečanosti u vrtiću i gradu
- Talijanski dječji vrtić „Girotondo“ Umag
– zajedničko planiranje i obilježavanje blagdana, proslava u vrtiću i gradu
– stručna usavršavanja
– komunikacija i organizacija u zajedničkim prostorima
- VREDNOVANJE PROGRAMA:
Program predškole bit će vrednovan od strane Agencije za odgoj i obrazovanje, a unutar ustanove od strane ravnatelja i stručne službe vršit će se na osnovu timskog planiranja, malih radnih grupa uvažavajući sve materijale koji su nastali u neposrednom radu s djecom (audio zapisi, fotografije, mape, ček liste, ankete, )
Odgojiteljice će voditi propisanu pedagošku dokumentaciju koja je ujedno materijal za vrednovanje.
- FINANCIRANJE PROGRAMA
Program Predškole financirati će Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta osiguranjem sredstava u državnom proračunu (20,00 kn po djetetu) tijekom razdoblja od 1. listopada do 1. lipnja. Program predškole financirati će i osnivač ustanove grad Umag, te roditelji.
- ZAKLJUČAK
Program predškole je osmišljen da zadovolji potrebe djece u godini prije polaska u osnovnu školu. Osnovnu zadaću programa predstavlja razvijanje i unaprjeđivanje tjelesnih, emocionalnih, socijalnih i spoznajnih potencijala svakog djeteta prije polaska u školu. Ovaj će program biti okosnica za provođenje sadržaja Programa predškole.
- LITERATURA
- Ljubetić, M., Vrtić po mjeri djeteta, Školske novine, Zagreb, 2009.
- Slunjski, E., Tragovima dječjih stopa, Profil, Zagreb,2012
- Konvencija o pravima djeteta (UN, 1989)
- Državni pedagoški standard predškolskog odgoja i naobrazbe (Narodne novine 63/08; 90/10)
- Pravilnik o obrascima i sadržaju pedagoške dokumentacije i evidencije o djeci u dječjem vrtiću (Narodne novine, 83/01)
- Programsko usmjerenje odgoja i obrazovanja predškolske djece, Glasnik ministarstva prosvjete i športa, Zagreb 1991.
- Pravilnik o sadržaju i trajanju programa predškole (Narodne novine, br. 107/14)
- Zakon o predškolskom odgoju i obrazovanju (Narodne novine, br: 10/97; 107/07; 94/13)
- Upute za pisanje programa u svrhu provođenja postupka verifikacije, www.azoo.hr
- Nacionalni kurikulum za rani i predškolski odgoj i obrazovanje, nacrt, www.mzos.hr